Menu

Ik heb alleen een AOW, ik kon dit echt niet betalen

Mevrouw Janissen

“Ouderen die voor een broodnodige woningaanpassing aankloppen bij de gemeente, krijgen nog altijd te vaak nul op rekest.” Dat zegt seniorenorganisatie ANBO. Mevrouw Janissen is opgetogen over haar traplift, verkregen via ANBO-bemiddeling. Manon Huisman (ANBO) wordt er ook blij van. 

Mevrouw Janissen (86) weet niet eens meer hoe haar bovenverdieping er uitziet. „Ik ben er maanden niet geweest”, vertelt ze, terwijl monteurs een traplift installeren in haar huis in Amersfoort. Ze wil thuis blijven wonen en liet om die reden vijf jaar geleden haar boventoilet verbouwen. Maar na vijf tia’s kon de kwieke bejaarde de trap niet meer op. „Dus deed ik een aanvraag voor een traplift bij de gemeente. Ik heb alleen een AOW, ik kon dit echt niet betalen”, legt ze uit.

Een monteur van Otolift legt mevrouw Janissen uit hoe de traplift werkt

De oplossing zit voor een groot gedeelte in een cultuuromslag

De gemeente Amersfoort wil slechts in algemene zin reageren. „Het doel van de WMO is dat mensen op eigen kracht kunnen blijven wonen. Dan gaat het om basisbehoeften: slapen, een keuken, een badkamer. Niet om aanvullende voorzieningen, hoe vervelend het ook is als iemands gezondheid achteruit gaat en diegene daardoor niet meer het hele huis kan gebruiken.”
Volgens Den Haan zit de oplossing voor een groot deel in een cultuuromslag. „Maak afspraken en deals met bedrijven in je gemeente. Ga commerciëler denken, verbinden en bied dat je burgers aan.”

Mevrouw Janissen gaat voor het eerst met de traplift omhoog

Mevrouw Janissen is in ieder geval dolgelukkig dat ze weer naar boven kan. „Al mijn kleren liggen daar nog. Ik heb een paar maanden min of meer gekampeerd.”

Meer klantverhalen

Bekijk hier alle klantverhalen