Menu

‘Kijken naar wat je wel kunt’

Andre Spaan en Jeroen Mohr van de EVMC – Velp

“Eigenlijk spelen wij gewoon met auto’s,” zo omschrijft Andre Spaan, voorzitter van de Eerste Velpse Modelbouw Club (EVMC), zijn hobby RC-modelauto racen. Op de grote buitenbaan in Velp rijden de 85 leden met hun eigen radiografisch bestuurbare auto’s. Gewoon een plezierrondje of als training voor de volgende (inter)nationale wedstrijd. Voor het beste zicht op de baan staan de bestuurders op de rijderstelling op de 1ste verdieping. En die is door de traplift ook toegankelijk voor mindervaliden.

Andre: “Er zijn ongeveer 8 tot 10 van dit soort RC-modelautoracebanen in Nederland. Onze buitenbaan is de grootste. Hij is ruim 265 meter lang. Ook hebben we een binnenbaan, mét automatisch telsysteem, voor in de winter.” Penningmeester Jeroen Mohr, die zelf geen RC-auto bestuurt, is al bijna 40 jaar betrokken bij de baan. Hij kende de oprichter van de club en zijn schoonvader is een van de eerste bestuursleden. “Deze baan is in september 1984 neergelegd. Het waren eigenlijk 3 losse banen die later zijn verbonden met elkaar.”

EVMC in de werkplaats werken de monteurs aan hun auto's

‘Net als Formule 1’

De bestuurders van de RC-modelauto’s racen met auto’s van verschillende schaalformaten, zoals 1:5, 1:8 of 1:10. De een rijdt op benzine, de ander op elektriciteit. Op het rechte stuk van de baan halen de auto’s topsnelheiden van wel 100 tot 120 kilometer per uur. Voor en na een training of wedstrijd nemen de bestuurders hun auto mee naar de werkplaats. Zittend aan een van de vele werkbanken gaan zij aan de slag met de flesjes olie, schroevendraaiers en andere benodigdheden. De auto’s worden hier afgesteld om nog sneller te kunnen racen. “Dat is net zoals bij Formule 1”, vertelt Andre. De bestuurders zijn eigenlijk bestuurder en monteur tegelijk.

Gemoedelijkheid en toegankelijkheid

De EVMC is een gemoedelijke club waar iedereen welkom is. Hobbyisten, fanatiekelingen en geïnteresseerden; iedereen wordt warm ontvangen. “We moeten bijvoorbeeld niet zien dat een gevorderde rijder een jongeling bang maakt”, vertelt Jeroen. Andre geeft trots een voorbeeld van een van de jongere rijders: “We hebben Krisje. Ze is 14 en reed altijd met een Bart-Smit-autootje. Nu heeft ze een Tamiya. Die auto’s rijden de baan gemiddeld in 21 seconden rond. Zij doet er 30 seconden over, maar ze rijdt wel!”

De EVMC traplift naar de eerste verdieping

Dat iedereen welkom is, blijkt ook wel uit de aanpassingen die zijn gemaakt voor mindervalide bestuurders. Zo heeft de club al jaren een traplift staan om bij de rijdersstelling te komen. Bovenaan de trap staat een rolstoel waarmee de bestuurder de, door de clubleden zelfgemaakte, houten helling op kan rijden. Ook de werkplaats bevindt zich op een plateau die bereikbaar is via een helling.

Traplift van Otolift

Er stond al een traplift op de trap, maar die werd te oud. Jeroen: “Er is zelf aan gesleuteld, waardoor hij niet veilig meer was. Toen hebben we als vereniging besloten: er moet een andere traplift komen.” Via Otolift heeft de vereniging een tweedehands traplift gekocht. “Maar volgens mij hebben we een nieuwe gehad, zo netjes ziet hij eruit.” De traplift is uniek voor een modelbouwclub vertelt Andre: “Wij zijn de enige baan in Nederland waar het mogelijk is om met de traplift naar boven te gaan.”

Racen ondanks beperking

Van de traplift wordt goed gebruik gemaakt. Robbert is lid van de EVMC en is 2 keer per week in of rond het clubgebouw te vinden. Door zijn botziekte kan hij zelf de trap niet meer op komen. Hij is blij dat hij op de baan in Velp zijn hobby weer kan uitoefenen. Jarenlang was hij gestopt omdat er geen oplossing was voor hem om boven te komen. “Je kunt kijken naar wat je niet kunt of juist naar wat je wel kunt”, legt hij uit. Andre: “Robbert is het voorbeeld dat je ook als je beperkt bent, nog steeds je hobby kunt uitvoeren.”

Meer klantverhalen

Bekijk hier alle klantverhalen