Menu

Pijnlijke of vermoeide benen

Als u regelmatig last heeft van pijnlijke en/of vermoeide benen, kan het vervelend zijn om uw dagelijkse activiteiten uit te voeren. Wilt u hier iets aan doen, zodat u goed in beweging blijft? Dan hebben we een aantal tips voor u. In deze blog beschrijven we niet alleen de oorzaken van pijnlijke en/of vermoeide benen, maar vertellen we ook welke oefeningen u kunt doen om uw mobiliteit te verbeteren.

De meest voorkomende oorzaken

  • Langdurig staan of overbelasting.
  • Een slechte bloedcirculatie.
  • Slappe vaatwanden door ouderdom.
  • Een verhoogde druk in de benen, door geklonterd bloed.

De meest voorkomende oorzaak van pijnlijke, vermoeide en zware benen is een slechte bloedcirculatie. Uw bloedcirculatie verslechtert vanzelf als u ouder wordt. Ook factoren als roken, het gebruik van alcohol en overgewicht hebben invloed op uw bloedcirculatie.

Oefeningen om uw bloedcirculatie te verbeteren

Er zijn meerdere oefeningen die uw bloedcirculatie in de benen verbeteren. Door de bloedcirculatie in de benen te verbeteren, verminderen uw klachten aanzienlijk. Vooral activiteiten als joggen, fietsen, wandelen en zwemmen zijn goed voor uw pijnlijke en vermoeide benen. Deze oefeningen stimuleren de bloedcirculatie namelijk erg goed.

Verder kan de fysiotherapeut u helpen uw bloedcirculatie in de benen te verbeteren. Niet alleen door de juiste oefeningen met u te doen, maar ook door uw benen te masseren. Lukt het niet uw bloedcirculatie zelfstandig te verbeteren, dan kunt u de hulp inroepen van een lokale fysiotherapeut.

Een oefening die u zelf makkelijk thuis kunt doen gaat als volgt:

  1. Ga op de bank of op bed zitten.
  2. Strek uw been helemaal uit.
  3. Trek uw voet helemaal naar u toe en houd dit één seconde vast (houd uw been wel gestrekt).
  4. Duw uw voet vervolgens zo ver mogelijk van u af.
  5. Trek vervolgens uw voet weer naar u toe, herhaal dit een aantal keer.

Traplopen met pijnlijke of vermoeide benen

Met pijnlijke, vermoeide en zware benen is het lastiger de trap op te lopen en weer af te dalen. Er zijn oefeningen die uw klachten kunnen verminderen, maar wat als deze oefeningen niet voldoende helpen? Dan kunt u ervoor kiezen een traplift aan te schaffen. Met een traplift kunt u zonder enige inspanning en zonder enig risico de trap op en af. Veel mensen met artrose kiezen ervoor in een traplift te investeren, maar dit kunt u ook doen als u regelmatig pijnlijke, vermoeide en zware benen heeft.

Door een traplift aan te schaffen, kunt u gemakkelijk, snel en zonder gevaar naar boven en naar beneden blijven gaan. Dit betekent onder andere dat u langer zelfstandig kunt blijven wonen. Moet u wellicht op zoek naar een nieuwe woning, simpelweg omdat u niet meer goed de trap op kunt komen? Dan kunt u ook een traplift aanschaffen om uw mobiliteit in huis te verbeteren. Zo is het niet nodig een nieuw huis te gaan zoeken, maar kunt u lekker in uw vertrouwde huis blijven wonen.