Menu

Hoe wordt een traplift gemaakt?

Koninklijke Otolift ontwerpt en produceert alle trapliften in eigen beheer. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Op deze pagina leggen we van A tot Z uit hoe een traplift wordt gemaakt.

Tijdens het bezoek van onze adviseur bij u thuis ontvangt u een vrijblijvende offerte. Bevalt ons voorstel en volgt er een opdracht? Dan gaan we direct voor u aan de slag. Koninklijke Otolift heeft de gehele productie van de traplift in eigen beheer. In een soepel samenspel tussen machines en vakmensen worden de trapliftonderdelen gemaakt. In hoofdlijnen ziet de productie van een trapliftrail er zo uit:

  • Tijdens het thuisadvies meet de adviseur de trap tot op een tiende van een millimeter nauwkeurig in. Met deze afmetingen maakt de tekenkamer een plaatsingsplan: een exacte weergave van hoe de traplift op de trap komt te staan en welke onderdelen nodig zijn.
  • Van kale stalen buizen – zes meter lang en zes centimeter breed – maken wij de railmodules. Het buigen en op maat snijden gebeurt machinaal, onder toeziend oog van onze specialisten.
  • Lasrobots bevestigen een stalen strip op de buis. Hierop lassen de robots de tandheugel in een hoek van 90 graden. De combinatie van de strip en de heugel maken het geheel oersterk.
  • Ter voorbereiding op het coatingproces gaan de modules de straalmachine in. Dit duurt ongeveer zeven minuten.
  • Na de straalmachine is het tijd voor de droogoven. Voor 25 minuten worden de modules blootgesteld aan een temperatuur van ongeveer 80 graden Celsius.
  • Hierna zijn de modules klaar om te worden gepoedercoat. Het aanbrengen van die beschermende kleurlaag gebeurt in volautomatische cabines. Onze specialisten vullen de spuitrobots waar nodig aan.
  • Na het poedercoaten is het opnieuw tijd voor de oven. Dit keer worden de modules voor 35 minuten verwarmd. Bij 170 graden Celsius smelt het poeder. Na afkoeling is een zeer harde, krasvaste laag het eindresultaat.
poedercoating

Een stoel vol technologie

De stoel assembleren wij in onze fabriek uit deels zelf geproduceerde en deels ingekochte onderdelen. Voor bijvoorbeeld de onderhoudsvrije, borstelloze motor en de krachtige accu’s werken wij samen met vaste leveranciers; stuk voor stuk experts in hun vakgebied. Afhankelijk van de gekozen uitvoering, voorzien wij de zitting van leren, kunstleren of stoffen bekleding. De trapliftstoel is net als de rail modulair; elke stoel bestaat uit uitwisselbare delen. Dat maakt dat de stoel gemakkelijk gereviseerd kan worden om tweedehands opnieuw in te zetten. Daarnaast kan de stoel zowel op een rail aan de binnenzijde als een rail aan de buitenzijde van de trap geïnstalleerd worden. De stoel wordt compleet geleverd, zodat de installatie van de traplift al in 3 tot 4 uur afgerond is.

Elke trapliftstoel van Otolift zit vol mer geavanceerde technologie. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat de stoel tijdens de heel rit rechtgehouden wordt. En dat deze bovenaan de trap automatisch naar de overloop draait. Bij Otolift werken wij continu aan her verder perfectioneren van onze verschillende soorten trapliften. Net als de rail kan de stoel worden afgestemd op de situatie in huis en de wensen van de kant. Onder meer een bredere zitting behoort tot de mogelijkheden, net als gebogen armleuningen.

Snelle levering dankzij voorraad

In onze fabriek in Bergambacht beheren we een indrukwekkende voorraad. Zo hebben we alleen al ruim 200 verschillende railmodules op voorraad. Hierdoor kunnen wij vaak binnen 48 uur na opdracht leveren. Vanwege het volume is een strak voorraadbeheer essentieel. In onze fabriek voorzien wij al onze onderdelen, hoe klein ook, van een sticker met artikelnummer en een RFID-tag. RFID staat voor radio-frequency identification. Op de tag staat informatie over het onderdeel. Speciaal hiervoor ontworpen scankasten kunnen deze informatie uitlezen, om zo te controleren of de juiste onderdelen verzameld zijn in de doos. Otolift zet deze technologie op twee punten in het productieproces in: direct na het verzamelen van de bestelling en vlak voor de verzending. Als er iets mist of verkeerd is ingepakt, wordt dit direct opgemerkt.

de fabriek

Bezorging en montage

Een dag voor de installatie van de traplift worden de onderdelen bij u bezorgd. De onderdelen worden uitgepakt en de kartonnen dozen en het verpakkingsmateriaal gaan mee terug naar de fabriek. Hierdoor kan onze monteur de volgende dag direct aan de slag. Het installeren van een traplift neemt in de meeste gevallen maximaal een dagdeel in beslag. En de monteur vertrekt pas als alles feilloos functioneert.

Meer over design & innovatie

Of ga terug naar het thema: Design & Innovatie